Odkładałeś kiedykolwiek coś na ostatnią chwilę? Musiałeś mieć nóż na gardle żeby się do czegoś zabrać? „Zrobię to jutro”, „mam przecież jeszcze tyle czasu”, „później, przecież zdążę”. Wiele osob nachodzą takie myśli, w tym mnie, dlatego sięgnęłam po tę książkę…

W lutym natrafiłam przez przypadek na książkę „Nawyk Samodyscypliny”. Po przeczytaniu opisu na okładce i kilku pozytywnych opinii, stwierdziłam, że muszę ją kupić i przeczytać, ponieważ mam ogromny problem z robieniem wszystkiego na ostatnią chwilę, wtedy kiedy mam już tzw. nóż na gardle.

Książka jest stosunkowo krótka – 215 stron. Czyta się ją dość szybko, chociaż mi osobiście zajęło to aż 3 miesiące, z czego 2,5 czytałam 2 rozdziały, a resztę przeczytałam w 2 tygodnie.

Tutaj na początku muszę od razu skomentować okładkę, której nie rozumiem. 😀 Może ktoś z Was mi podpowie o co w niej chodzi:

Ok, kij baseballowy, to jeszcze może mieć jakiś sens, ale co do cholery ma do tego marchewka?! 😀

 

Wracając do głównego tematu – ogólnie książka przedstawia kompletnie inne podejście do odkładania rzeczy na później, opisuje popularne ostatnimi czasy zjawisko prokrastynacji, czyli właśnie ciągłego przekładania pewnych (ważnych) czynności na wieczne jutro.  

Żeby uniknąć chaosu, omówię pokrótce każdy rozdział.

  1. Dlaczego odkładamy działanie?

W rozdziale tym, jak sama jego nazwa wskazuje, czytelnik dowiaduje się, dlaczego ma problem z odkładaniem działania. Po pierwsze i przede wszystkim bardzo ciekawe jest stwierdzenie, tak bardzo różniące się od królującego w dzisiejszym świecie, że człowiek NIE jest z natury leniwy. Autor w fajny sposób to tłumaczy i trudno jest się z tym nie zgodzić. Bo właśnie w naturze ludzkiej leży chęć do uczenia się, do działania, to rzeczywistość, otoczenie, złe nawyki, złe doświadczenia z dzieciństwa, a przede wszystkim my sami powodujemy zaburzenie tej naturalnej potrzeby. Powiem szczerze, że to zmieniło moje podejście. Jest dużo bardziej pozytywne i samo to, że nie myślę już o sobie a aspekcie osoby leniwej daje powera do działania.

ALE, tak jak powyżej wspomniałam – to my sami najbardziej się ograniczamy. To my sami jesteśmy swoimi najsurowszymi krytykami. Często wynosimy to z dzieciństwa, z zachowań i wymagań rodziców, nauczycieli wobec nas. A przecież jesteśmy tylko ludźmi i każdy z nas musi pamiętać, że nikt nie jest idealny i, że trzeba pozwolić sobie na popełnianie błędów i… trzeba się tego nauczyć.

Innym powodem odkładania działania jest poczucie, że jest to dla nas swego rodzaju nagrodą. Pozwala na tymczasowe pozbycie się stresu. Innym powodem jest niechęć, ale nie do samego zadania, które mamy wykonać, ale np. do osoby sprawującej nad nami władzę, która nam to zadanie zleciła.

Oczywiście odkładamy działanie w obawie przed porażką, ALE co dziwniejsze także wtedy kiedy boimy się sukcesu! Ponieważ sukces oznacza zazwyczaj większe wymagania wobec siebie, większe wyzwania etc.

 

  1. W jaki sposób odkładamy działanie?

Niby jest to oczywiste, ale jednak nie do końca… Autor książki sugeruje aby obserwować samego siebie. Po prostu tak jak zawsze odkładać działanie, ale skupiać się na tym, co robię zamiast tego, co mnie rozprasza, co wybieram zamiast. Dzięki takiemu „rejestrowi” odkładania działania, można się dowiedzieć w których konkretnie aspektach życia codziennego trzeba coś zmienić, inaczej działać.

 

  1. Jak rozmawiać z samym sobą?

Pomimo tego, że temat podejścia do samego siebie, „rozmów” z samym sobą jest wałkowany od dawna i praktycznie w każdej rozwojowej książce można o tym przeczytać, to uważam, że jest on bardzo aktualny i w każdej zmianie jaką chcemy przeprowadzić w naszym życiu, jest to niezwykle istotne. To zmienia kompletnie światopogląd i stopień krytycyzmu wobec siebie. Nie będę się roztkliwiać nad tym tematem, polecam po prostu przeczytać książkę. Po krótce tylko tyle:

Osoby odkładające działanie

Ludzie czynu

„Muszę”

„Wybieram”

„Muszę skończyć”

„Kiedy mogę zacząć”

„Ten projekt jest duży i ważny”

„Mogę podejmować niewielkie kroki”

„Muszę być doskonały”

„Mogę być doskonale ludzki”

„Nie mam czasu na rozrywkę”

„Muszę znaleźć czas na rozrywkę”

 

  1. Rozrywka bez poczucia winy, praca wysokiej jakości.

O co chodzi? Ale jak to, że mam iść na imprezę i spotkać się z przyjaciółmi zamiast się uczyć? TAK. Już tłumaczę. Rozrywka, ogólnie pojęta, jest bardzo, bardzo ważna przy NIE odkładaniu działania. Jak się okazuje, im bardziej odkładamy rozrywkę, przyjemności z powodu tego, że mamy coś innego do zrobienia, tym bardziej jesteśmy sfrustrowani i tym bardziej odkładamy wyznaczone zadanie. Dziwne prawda? Ale przemyślcie swoje doświadczenia, ja tak zrobiłam i to jest w 100% prawda. Chodzi o to, że nie rezygnując z rozrywki, tak naprawdę robimy więcej, ponieważ jesteśmy wypoczęci, pełni energii do działania, lepiej zorganizowani czasowo, oraz bardziej świadomi znaczenia jednego i drugiego w życiu. Wiemy, ze to my tu rozdajemy karty i od nas zależy co wybieramy. Nie czujemy „odgórnego” przymusu.

 

  1. Jak usunąć przeszkody na drodze do działania

Autor zaznacza tu 3 główne przeszkody:

  • Paniczny strach przed poczuciem obezwładnienia
  • Obawa przed porażką
  • Obawa przed nieukończeniem zadania

Na te trzy przeszkody natomiast przedstawione są 3 metody:

  • Myślenie w trzech wymiarach i wsteczny kalendarz
  • Praca nad zmartwieniami
  • Wytrwałość w rozpoczynaniu

Po szczegóły odsyłam do książki.

 

  1. Odwrotny harmonogram

Jest to bardzo ciekawa metoda planowania czasu, dająca faktyczny obraz naszego czasu „wolnego”, w którym nic nie mamy zaplanowane i możemy go poświęcić na czynności związane z nauką, projektami etc. Chyba każdy student zna tę myśl: „zdążę, mam jeszcze 3 dni do egzaminu”, z tym, że to nie są 3 dni, czyli 72h, po odliczeniu czasu na sen, posiłki, zakupy, spotkania, treningi, okazuje się, że nie mamy 3 dni, a 5h J Naprawdę bardzo ciekawe, mi osobiście otworzyło oczy, na to, ile w rzeczywistości mam czasu. Opis metody także znajduje się w książce i nie będę się nad nim roztkliwiać.

 

  1. Praca w stanie przepływu.

W tym rozdziale autor opisuje metody relaksacji umysłu, żeby móc się lepiej skupić i być bardziej wydajnym, podczas tych minut/godzin, podczas których chcemy intensywnie pracować. Techniki relaksacji opisane w książce były mi już wcześniej znane, zresztą jest ich bardzo dużo, poświęcono im zresztą także wiele publikacji, także każdy może znaleźć coś dla siebie.:)

 

  1. Odpowiednie dostosowanie postępów

Może zacytuję: „ten rozdział przedstawia wiele skutecznych metod walki z problemami i przeszkodami utrudniającymi zmianę z osoby odkładającej działanie w człowieka czynu”. I tyle w temacie.:)  Przede wszystkim chodzi o to, żeby nie poddawać się, bo zawsze znajdzie się jakaś przeszkoda i nawet jeżeli będzie nam dobrze szło, a nagle pojawi się czas kryzysu, kiedy znowu zaczniemy „odkładać działanie” to trzeba z tym walczyć, a nie poddawać się. Sądzę, że  jest to bardzo aktualne w każdej dziedzinie życia.:)

 

  1. Odkładanie działania w swoim życiu

Ten rozdział jest poświęcony traktowaniu innych ludzi, którzy odkładają działanie, czy jest to nasz podwładny, czy może partner życiowy albo przyjaciel. Ważne jest, żeby doceniać starania tej osoby, nie narzucać jej jakiegoś rygoru i nie mieć do niej pretensji, trzeba motywować, krytykować tylko w bardzo mądry sposób, żeby dana osoba potraktowała to jako konstruktywną krytykę i spowodowała chęć do zmian, a nie bunt i tylko pogorszenie sprawy.

 

Podsumowując książka naprawdę mi się podobała. Polecam przeczytać ją każdemu, kto tak jak ja ma problem z odkładaniem rzeczy na później. Jednak wiadomo, przeczytanie książki nie zmieni nagle życia, trzeba to wszystko wprowadzić w czyn, w naszą codzienność. Ja malutkimi kroczkami korzystam z rad zawartych w tej książce i powoli, powoli, ale jest lepiej. Sama świadomość tego, dlaczego odkładam działanie i w ogóle tego, że właśnie w danym momencie to robię daje bardzo dużo.

Jeżeli komuś nie chce się czytać całej książki lub już ją czytał i chciałby sobie szybko przypomnieć co konkretnie w niej było, to polecam obejrzeć te 3 filmiki:

https://www.youtube.com/watch?v=qJKrpbjGUAw&index=1&list=PLB4OD4nbWV_rLpY8k36_FCD1VgOgD5zSH

https://www.youtube.com/watch?v=nD7KoZmoeIw&list=PLB4OD4nbWV_rLpY8k36_FCD1VgOgD5zSH&index=2

https://www.youtube.com/watch?v=qJloVxgPx9I&index=3&list=PLB4OD4nbWV_rLpY8k36_FCD1VgOgD5zSH

 

Do następnego!:)

Asia